Saturday 14 January 2012

My EldEr BroTher :D

Assalamualaikum. rasanya sudah lama x post kat blog aku nih... alhmdulillah masih lg berkesempatan untuk post yg bru.... syukur kehadrat Illahi kerana dgn limpah kurnianya aku masih lg disini..hmmm, ok berbalik kpd ape yg aku nk smpaikn... tajuknyer 'My Elder Brother'...sebenar-benarnya aku ada 6 adik beradik , 1st abg aku MUHAMMAD RIZAL (31thn), 2nd NURHADZZREN (29thn), 3rd NURHADZZEA (26thn), 4th NURAKMAR (24thn), 5th aku (20thn) n las sekali adik laki aku MUHAMMAD RAFIE (13 thn)...tp skang yg tggl hanyalah 5 sahaja dimana ABANG ku telah pun pergi menyeru seruan ILLAHI pada usianya 15thn., dye mnggal disebabkn kemalangan jln raya pd 20 ramadhan , kalo x silap thn 1996 n time tu aku bru lah 4thn.. aku igt lg, mak aku mengambil upah untuk membuat kuih..hmmmm kuih ape ek??? kalo x silap kuih deram atau ada gak yg pggl kuih telinga kel**g.. mak aku meminta abg aku untuk menhntr kuih yg sudah siap di buat ke rumah org yg menempah.. pada waktu itu pun aku kecik lg, dan aku pun merengek2 la nk ikut abg aku untuk anta kuih..tp abg aku x bg, suh duk rumah jer... then lebih kurg 30 minit lepas tu, mber dye dtg umh aku, menyampaikn berita yg mengatakn abng aku excident, dan lokasi kejadian x jauh pun dr rumah aku.. time tu semuanya kelam kabut untuk pergi ke tmpat kejadian...abg aku dibawa pulang ke rumah, pd waktu tu dye masih lg sedarkn diri dan masih bole berjalan...jika dilihat keadaan dye dr luaran mmg xnmpk truk sgt la... then ayh aku trus anta abg aku ke hospital untuk pemeriksaan lanjut..abg aku trus di masukkn ke wad ICU kerana KOMA, dan doktor mengesahkn terdpt pendarahan di dalam kepala abg aku...pd waktu tu aku lihat mak aku tidak lg berdaya untuk berdiri lg..kelihatan lemah gilerr apabila mndgr dr mulut doktor tersebut.. pd waktu tu aku masih lg isap susu mak aku even umor aku dah 4 thn.. mmg agak pelik tp tu lah kenyataan nyer..so, setiap kali mak aku n ayh aku ke hospital pasti akn bawa aku sekali sbb time  tu akulah yg bongsu dan agk manja la KOT..  n sambil mak aku bacakn yasin ke telinga abg aku, aku pun sama sibuk merengek nk susu..mmg agk x berhati perut la aku waktu tu, tp nk wat cm ne, aku kn kecik lg, x mengerti ape2... abg aku KOMA selama smggu lebih iaitu dr 20 ramadhan smpai la 3o ramadhan... abg aku disahkn meninggal dunia pd mlm raya sewaktu umat islam sedang bergembira n berseronok mnyambut ketibaa hari lebaran.. arwah abg aku di kebumikn pada pg hari raya pertama.. emak aku even nmpk tabah dgn dugaan ni, tp tetap jugak pengsan apabila jenazah di bawa keluar dr rumah aku, mungkin naluri seorg ibu tidak dpt disangkal lg.. mungkin betapa sedih nye emak aku sbb ini ada lah ank pertama dan juga harapan keluarga.. tp semuanya hilang sekelip mata pada waktu kami semua memerlukn dye... walaubagaimanapun, ALLAH lebih syg kn dye.. aku redha dgn ketentuanNya.. so, sekarang dlm family, kiranya aku lah ABG long, dan aku jugak lah harapan keluarga kerana akk2 aku semuanya dah kahwin n dah ada keluarga sendiri.. tggl lah aku dgn adik lelaki aku... aku harap sgt aku dpt mengembirakan hati mak n ayh aku... walaupun arwah abg dah pergi wat selama-lamanya.. insyallah aku akn mggantikn tmpt nya dlm hati mak ayh aku...INSYALLAH :) AL-FATIHAH buat arwah :(                                                   ikhlas drpd TENGKU HARIS :D

4 comments:

  1. al fatihah...jd lah abg yg baik spy dpt mengalas tnggjwb sebgai seorg abg ...kp keluarga

    ReplyDelete
  2. sedih giler ar radhi bila bce...kak ain igt lg time ni kak ain kt kmpung johor...mak uda dtg.time tu kak ain tgh tdo...mak uda gtau abg rizal meninggal....trus kiteorg gerak pegi...pg raya tgk jenazah abg rizal diusung ke luar dr rumah....=(
    arwah abg rizal mukanya lebih kurang sama ngn radhi...seorang yg suka begurau jgk..kak ain masih igt raut wajah dia...wlaupun da lama die pergi....
    sekarang ni kita mampu berdoa semoga roh arwah dicucuri rahmat....
    Now..Radhi..u as a brother n also a leader to ur family..prove it to them that u can make them happy..belajar rajin2...jgn hampakan harapan mak n ayah...kak ain tau radhi boleh..be strong yeh...=D

    ReplyDelete
  3. sedih. dengar lagu ni lagi lah :(

    ReplyDelete